Goede mogelijkheden om te sporten.

Sport.

Sporten is ontzettend belangrijk. Sport verbindt, geeft zelfvertrouwen, plezier en ontspanning. Voldoende beweging helpt het lichaam en de geest gezond te houden. Woerden heeft enorm veel sporttalent om trots op te zijn: Esther Vergeer, Ellen van Dijk, Quirine Lemoine, Jiske Griffioen, Diede de Groot, Floortje Mackaaij en Arie van Vliet. Minder bekend is dat er ook meerdere schaakgrootmeesters in onze gemeente wonen. Naast deze grote namen wordt dagelijks nieuw talent opgeleid bij de vele sportverenigingen die onze gemeente rijk is. Zeker nu onze samenleving steeds ouder wordt, is het belangrijk dat we in beweging blijven en dat sport voor iedereen toegankelijk is. Sport zorgt daarnaast voor sociale contacten. Het is leuk en gezellig om lid te zijn van een sportvereniging. Daarom werken we samen met scholen, sportverenigingen en andere maatschappelijke instellingen zodat iedere inwoner van jong tot oud kan sporten. Niet alleen in de stad, maar ook in Kamerik, Harmelen en Zegveld dient er een goed aanbod van sport- en spelmogelijkheden te zijn.

We zorgen voor voldoende plekken om buiten te kunnen spelen en sporten. Bij nieuwbouw, ontwikkelingen of groot onderhoud denken we na hoe onze openbare ruimte kan worden ingericht voor buitensport. We vragen daarbij actief aan onze inwoners om mee te denken. Bij nieuwbouw maken we vooraf duidelijke afspraken met ontwikkelaars.

Sporten kan een belangrijke uitlaatklep zijn voor jongeren. We dragen daarom financieel bij aan het sporten van kinderen, als hun ouders dit niet kunnen betalen.

Sportevenementen zijn een manier om Woerden op de kaart te zetten, te verbinden en mensen in beweging te krijgen. Daarom bieden we ruimte en faciliteiten aan organisaties van (grotere) sportevenementen om dit voor elkaar te krijgen.

In ons sportbeleid geven we in het bijzonder aandacht aan gelijke kansen en de gelijke behandeling van al onze inwoners. Voor discriminatie, homofobie, antisemitisme en racisme is geen plek in Woerden.