Een stad komt pas echt tot leven als de binnenstad bruist. Onze Woerdense ondernemers werken iedere dag hard aan een levendige en aantrekkelijke winkelstraat. Door in leegstaande gebouwen wonen, werken, detailhandel en horeca te vermengen, creëren we een bloeiende lokale economie. Daarvoor is het van belang om de winkelstand in de binnenstad op peil te houden. We willen zo weinig mogelijk leegstand laten zien aan bezoekers van de binnenstad. Natuurlijk is de binnenstadintermediair daarbij onmisbaar, maar we willen ook alternatieve winkels toelaten met o.a. kunstverkoop of lokale producten. Met een veilig en aantrekkelijk centrum trekken we bezoekers aan van buiten en zorgen we voor een prettige binnenstad, die klaar is voor de toekomst.
- We stimuleren winkelen in onze eigen winkelgebieden, zowel fysiek als digitaal. Aantrekkelijke, veilige en bruisende gebieden zorgen voor levendige winkelstraten vol met lokale ondernemers. Daar kan geen grote webshop tegenop.
- De binnenstadsmanager (intermediair retail vastgoed binnenstad) zorgt voor een flinke vermindering van leegstand in de binnenstad. Waar mogelijk ondersteunen en versterken wij deze rol vanuit de gemeente.
We ondersteunen de BIZ Stadshart Woerden. Ondernemen werkt het beste in een veilige en aantrekkelijke omgeving en de samenwerking van ondernemers in de binnenstad draagt hieraan bij. De gemeente overlegt zeer regelmatig met alle binnenstadondernemers en luistert naar hen. - We verruimen de vestigingsmogelijkheden door het opstellen van ruime bestemmingsplannen. Leegstand gaan we tegen door het mengen van functies voor wonen, werken, detailhandel en horeca. Wonen boven een winkel of van wonen terug naar bijvoorbeeld horeca faciliteren wij.
- De strikte scheiding tussen horeca en detailhandel is niet meer van deze tijd. Wij willen dat horecabedrijven hun producten kunnen verkopen aan hun gasten en dat ook winkeliers hun klanten als gast kunnen ontvangen.
- Citymarketing zet Woerden op de kaart. Recreatie en toerisme zijn belangrijk voor onze lokale economie. Daarom willen wij dat de gemeente Woerden Marketing blijft ondersteunen en ruimte bieden aan stadspromotie.
- We staan positief tegenover de Rijngracht. De gemeente kan echter in de komende periode geen grote investeringen doen in de realisatie van de gracht. Wel willen we het Rijngrachtcomité ondersteunen bij verdere planuitwerking.
- Recreatieve ondernemers mogen uitbreiden. In Woerden zijn we voor levendige en actieve recreatiemogelijkheden.
- De toeristenbelasting is zo laag mogelijk. Met de inkomsten verbeteren we de kwaliteit van recreatie en toerisme.
- In de zomers van de coronacrisis is gebleken dat grote terrassen goed geplaatst kunnen worden. Tijdens het terrasseizoen maken we het uitbreiden van terrassen daarom mogelijk. Voor een klein terras schaffen we de vergunning af. Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor afstemming met hun directe omgeving.
- Wij willen de binnenstad continu aantrekkelijker maken voor onze inwoners, bezoekers en ondernemers. De binnenstad van Woerden wordt een magneet voor het winkelend publiek en toerisme. Hierbij houden we een goede balans tussen de binnenstad en de winkelcentra in de wijken en dorpen voor ogen.